هنر چینی و ژاپنی
هنر چینی و ژاپنی

تمدن و اقتدار هنری چین در غرب بی همتاست .هنر چین علاوه بر اینکه یک هنر نفیس است در مقایسه با هنر غرب ظریف و پیچیده به نظر میرسد .
پرستش نیاکان یک اصل مهم در فرهنگ چین بوده و به منظور به آرامش رساندن روح اجدادشان و مهیا کردن نیازهای آنها در دنیای دیگر انجام میشده .

هنر چینی و ژاپنیچینی های ماقبل تاریخ قربانی دادن انسانها در مراسم تدفین را ترویج دادند .در طی این دفنهای خونین شنگ و چو از حاکمان بزرگ باستان ظروف قراردادن ظروف برنز در مقبره هاورا جایگزین کردند .متعلقاتی مانند اسب دلخواهشان و افسارش.
بعضی از این تشریفات برنز نشان دهنده قدمت طولانی آن میباشد که به بیش از ۳۵۰۰ سال قبل برمیگردد .
در تکامل ه شکل و تسلط و تکنیک آنها بهترین هستند .
وجود سه پایه در ظروف مسی نشانده دهنده عمل گرم کردن غذا با آتش است .اگر با دقت نزعیتات و ظروف راوبررسی کنیم با جرات میتوان برچسب شکم پرست بودن رادبه آنها زد .
در دوره های بعدی تندیسها جایگزین قربانیهای انسانی و حیوانی شدند .
در اشکال مختلف به جامانده سلسله “تنگ” در مقبره ها تصویر واضحی از زندگی چینی ها رادبه ما نشان میدهد .
پرنده ها ،شترها،بازرگانان،آکروباتها،دختران رقاص و موزیسینها در سفالها و نقاشیها یالعاب کاری ها با رنگهای روشن به خوبی نمایان است ‌.

هنر چینی و ژاپنیمارکوپلو برای توصیف اقلامی که در دادگاه کوبالی خان‌ کلمه “چینی “را برای اولین بار استفاده کرد.
حدود ۹۰۰ سال کاسه سبز زیتونی کنده کاری شده با اهریمن در بشقاب دوم” plate 2″ نوع خاصی از چینی است که سالادون نامیده میشود (celadon).این نوع چینی در میان فرمانروایان شرقی محبوب بود چرا که آنها اعتقاد داشتند وجود زهر را نشان میدهد .آنها در طول قرن موفقیت سفالگرهای چینی لعاب‌های رنگی ساختند و اشکال گلدانهارا تکمیل کردند .
گلدان زد لیمویی (plate 2) در اوایل قرن ۱۸ ساخته شده و نمونه ای از اشکال زیبایی است وه در دوره امپراتور یانگ چنگ تولید شده.
اگرچه امپراتوهای و محققان چینی به چینی سازی ارزش میدادند در عین حال تقاشی در کنار سفالگری و خوشنویسی در درجه نخست بود .

 

 

زیبا علیزاده نیاری

 

زیبا علیزاده نیاری