آگاهیهای درباره وحید ضیائی
وحید ضیائی ششم خرداد ۱۳۵۹ در محله سر چشمه ی کهن شهر اردبیل به دنیا آمد. پدرش –یحیی ضیائی- از گویندگان و هنرمندان قدیمی رادیو و مادرش مهین جباری طوی نویسنده و معلم بازنشسته است.
میراث ذوق ادبی او از نیاکان پدری به محمد رحیم میرزا و عبدالحسین میرزا ضیاءالدوله پسر و نوهی عباس میرزا ی نایب السلطنه – سردار جنگ های ایران و روس – رسیده و از نیای مادری مرهون پژوهشهای علمی و منش آیینی نیر الاطبا و فخر الاطبای افراسیابی – نخستین پزشکان اردبیلی– است.
شاعر
آغاز فعالیت حرفهای ۱۳۷۸
ضیائی شعر را از تجربه در قوالب کلاسیک آغاز کرد و دو مجموعه «آن این عکس» و «با چکمههای لزگی» اولین محصولات ادبی این دوره بودند. او عموما به عنوان غزلپرداز و مجری برنامههای ادبی محافل دانشجویی دهه هفتاد شناخته شده بود. بعدها این علاقمندی به شعر سپید تمایل پیدا کرد و روح ناآرام شعر آزاد او را بر آن داشت تا بیشتر آثارش را در وضعیت شعر آزاد بسراید. مجموعه «سی و سه شعر عاشقانه» تجربههایی زبانی از شعر سپید است که گرایش به زبان شعر دهه هفتاد داشت با همان آشنایی زداییها و زبان آوریهای بدیع آن دوره. نقدها و جلسات نقد و بررسی زیادی برای این مجموعه برگزار شد. دکتر بیژن باران با عنوان ساختار زدایی در شعر مدرن ایران و ثریا کهریزی با عنوان یادداشت گرایش گروتستیک در شعرهای سی و سه (ویژه نامه ادبی آوای مردم فروردین ۸۵) به این مجموعه پرداختند. مرحوم منصور بمی مجیدی و مریم بنیادی نیز مقالاتی در بررسی این مجموعه نگاشتند (کتاب صدا تنهایی پژواک فصل دوم).
ضیائی به سال ۱۳۸۸ مجموعه شعر مویه از لاکپشتهای سی سه را با نشر هنر رسانه اردیبهشت منتشر کرد که این مجحموعه نیز با استقبال جامعه ادبی مواجه شد و از کاندیداهای جایزه شعر قیصر امینپور در آن سالها گشت. شعرهای این مجموعه عموما با مضامین جنگ و ضدجنگ به صورت پوستر و کاریکاتور در آثار هنرمندان آن دوره بازنمود داشت. اکبر اکسیر، کاظم نظریبقا و ناهید الهوریزاده نقدهایی بر این مجموعه در نشریات منتشر کردند. سایت بینالمللی (شاعران ضد جنگ POET AGAINST THE WAR تعدادی از این شعرها را با ترجمههای انگلیسی و عربی منتشر کرد) هرمز علیپور در یادداشتی درباره این مجموعه نوشت: (در شعر وحید مفاهیم انسانی و نیز آنچه که دلخواه انسان نیست یا نیستند به بهترین شکل و نحو ممکن از بابت ساخت و، ایجاز، و بهرهمند از تمثیلها و چیزهایی که در گفتگوهای روزانه بهکار میرود با نوعی سازمان یافتگی فشرده و پر وقار چهره مینماید.)
اما عمده شهرت ضیائی در شعر امروز ایران به خاطر مجموعه آثار او تحت عنوان (شعرآستان: تلفیق شعر و داستان در وضعیت پسامدرنیته است) اواین نمونههای این آثار در نشریات مجازی و الکترونیکی و بعدها تحت نام مجموعه (ندیمه نورد) منتشر شد و بازتاب بسیاری در محافل ادبی کشور داشت. کتاب صدا تنهایی پژواک که مجموعهای از نقدها و مقالات منتشر شده صاحبنظران درباره آثار وحید ضیائیست به جمعبندی این نقدها پرداخته است نویسندگانی چون: عبدالعلی دستغیب (در روزنامه ایران) دکتر قدمعلی سرامی (در مقدمه نگاشته شده بر مجموعه ندیمه نورد)، مقاله (بررسي انواع هنجارگريزي در جريان شعري شعراستان بر اساس الگوي ليچ) نوشته دکتر نرجس مقيمی – دکتر محمد رضايی, و دکتر عبداالله حسنزاده ميرعلی در مجله علمی پژوهشی مطالعات زبانی – بلاغی پاییز ۹۴ – یوسفعلی میرشکاک در روزنامه جام جم – علی مسعود هزار جریبی – آیت دولت شاه – خلیل رشنوی – سالار عبدی و … (ر. ک صدا تنهایی پژواک) و نقد مفصل عده کثیری از معاصرین شعر ایران چون مهرداد فلاح – مهتاب بازوند – مسعود ناظم الرعایا – حسن سهولی –اسماعیل قنواتی -پرستو ارسطو – علیرضا سنجابی و … (ر. ک صدا تنهایی پژواک) نشان از تاثیر و موج سازی این (ژانر ابداعی) توسط ضیائی بود. عبدالعلی دستغیب شعرآستانها را (حرکتی نو برای پیشبرد پسانوگرایی در شعر امروز ایران) دانست. مجموعه (عبا خوان) در سال ۹۴ به بخش دوم این آثار پرداخت. ضیائی بعدها در در مجموعه اخیرش نمونههایی از این ژانر را در لابلای اشعارش منتشر کرد.
برای مطالعه بیشتر میتوانید به کتاب (اساطیر دور اساطیر دیگر: درآمدی بر دیگرگونههای شعری معاصر نوشته مریم محمدی صفحه ۱۹۴ تا ۱۵۵ مراجعه کنید)
مجموعه شعرهای (عاشقانههای بعید: نشر محقق اردبیلبی سال ۱۳۹۴ شامل شعرهای سپید سالهای ۸۷ تا ۹۲ ضیایی)، مجموعه شعر صوتی منشآت ابرو (گزیده صوتی شعرهای سپید _ نشر سایت شاعران پارسی زبان) – (کله سحر توی طبق بامداد) – (مجموعه شعر سپید و شعرآستان _ نشر هزاره ققنوس به سال ۱۳۹۶ که جزو کتب معرفی شدهی جایزه ادبی شاملو شد) و مجموعه (ردی از زنان خاوری: شعر سپید و شعرآستان) نشر آرادمان به سال ۱۳۹۸ از مجموعههای متاخر این شاعرند.
مجموعه نثر و شعر طنز خرده فرمایشات (گزیده شعر و نثرهای طنز مطبوعاتی وحید ضیائی در بیست سال گذشته _ نشر نگین سبلان سال ۱۳۹۵) را نیز میشود جزو همین آثار قرار داد.
دکتر کاظم نظری بقا در دو ماهنامه ادبی چامه شماره ششم (به سال ۱۳۹۸) مینویسد: اگر بخواهم میان عناصر متعدد شعری عنصری را برگزینم تا به واسطهی آن شعرهای ضیایی را اندکی شکافته و شرح دهم به گمانم باید به موسیقی شعر تکیه زنم. وقتی شعرهای ضیایی را میخوانم همه چیز برای من به شکل موسیقی نموده میشود. یعنی محور شعر، ریتم و هارمونی است آن هم از نوع شدیدش. کلمات در شعر ضیایی در طول جمله مستقل عمل میکنند. واژهها فرماندهی معنا را به دست دارند. احتمالا اگر در شعرهای ضیایی سراغ دستور و مراتب آن برویم سرخورده باز خواهیم گشت. شعرهای ضیایی دستورگریزند. گاه معناگریزند. با معیارهای اذهان معتاد به دستورمندی سازگار نیستند. پس با متر و محکی دیگر باید در شعرهای ضیایی جستوجو کرد، اگر طالب جستوجو باشیم وگرنه این شعرها را باید خواند و از موسیقی و واژگان به کلیاتش دست یافت. ذهن وحید در طول زمان برای شعرهایی از جنس شعرآستان ورزیده شده است. هجوم بیقرار و شاید وحشیانهی واژهها را به ذهن و سپس روی کاغذ را نمیتوان سهل و ساده گرفت. انفجار عظیمی از واژهها در شعر وحید اتفاق میافتد. شاید در یک بیزمانی و بیمکانی که شاعر را با خود میکشد و به جهانهای ناشناخته میبرد. واژهها انرژی فوق العادهای دارند. وحید متخصص آزادسازی انرژی نهفتهی واژههاست. گوشهای از آن چه که در شعر مدرن و پستمدرن از نوع ایرانیاش اتفاق میافتد در شعر وحید ساری و جاری است. اصلا از این منظر میتوانم ادعا کنم که ضیایی پستمدرنترین شاعر ایران است.
ضیائی در سال ۱۴۰۰ مجموعه دیگری از عاشقانه های سپیدش با عنوان « ۳۳ سبو » را منتشر کرد.
پژوهشگر
نخستین مقالات ادبی ضیائی در نشریات ادبی و مجلات استانی و کشوری منتشر شده و چندین مقاله در سمینارها و همایشهای کشوری ارائه شده است. حاصل این پژوهشهای ادبی بیش از ۳۰۰ عنوان مقاله یادداشت منتشر شده میباشد.
کتاب صدا تنهایی پژواک (مجموعه مقالات و نقدهای ادبی دفتر اول _ نشر نگین سبلان سال ۱۳۹۴) و کتاب ژورنالیزم جوانی (دفتر دوم مقالات و نقدها_ نشر نگین سبلان سال ۱۳۹۶) گزیدهای از مقالات و یادداشتهای او را در بر دارند. کتاب پژوهشی تلخپند (پژوهشی در طنز آمیخته به هزل که نخست به نام هزل تعلیم است منتشر شده بود _نشر محقق اردبیلی ۱۳۹۳) نیز به پژوهشهای این نویسنده در عرصه طنز میپردازد. ایران نوشتها (مجموعه سوم مقالات منتشر شده در روزنامه ایران _ بزودی منتشر میشود.) نمونهای از آثار این کتابها:
بعنوان برخی از مقالههای منتشر شده مقالههای ادبی و فرهنگی
بررسی طنز در اشعار ایرج میرزا، مجله شعر، مرداد ۸۷
درباره شعرآستان، مجله رودکی شمارگان پیاپی ۶۱ و ۶۲، خرداد ۸۸
بررسی طنز در مجلات آذربایجان و قفقاز در دوره مشروطه / مجله یاد، شهریور۸۷
همایشهای علمی- پژوهشی
جلوههای عشق در شعر لسان الغیب حافظ شیرازی، اولین همایش منطقه ای زبان و ادبیات فارسی، گرامیداشت مقام حافظ، دانشگاه سنندج، آبان ۱۳۸۰ (ارائه مقاله بصورت سخنرانی)
ترکان پارسی گوی بعد از مشروطیت، همایش منطقه ای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، ۱۳۸۴ (چاپ در خلاصه مقاله همایش)
امید در شعر فارسی، سومین همایش علمی و پزوهشی دانشگاه پیام نور اردبیل، ۱۳۸۱ (ارائه مقاله بصورت سخنرانی)
منتقد ادبی / نویسنده
نقدهای او بر پژوهشها شعرها داستانها و …در نشریات مختلف از همان سالهای دهه هفتاد منتشر میشود. گزیده این نقدها در کتب مذکور منتشر شده است) داستانهای کوتاهی نیز از این نویسنده در نشریات منتشر گردیده است. برای نمونه:
نقد و بررسی مجموعه یوزپلنگانی که با من دویدهاند: بیژن نجدی / بارانک / ۱۳۸۱
نقد و بررسی مجموعه شعرهایی که در کوچه میدوند: موسی بیدج / جام جم / ۱۳۸۶
نقد و بررسی اشعار حمید رضا شکار سری / جام جم / ۱۳۸۷
نقد و بررسی مجموعه سفر شعر: ضیاء الدین ترابی / جام جم / ۱۳۸۸
نقد و بررسی مجموعه من شور: محمود حبیبی کسبی / جام جم / ۱۳۸۶
نقد و بررسی و معرفی مجموعه شاعران معاصر در نشریات سراسری
روزنامه نگار
با سمت مدیر اجرایی و سردبیری ویژنامه ادبی تخصصی آوای مردم, مدیر داخلی نشریه آفرینشهای ادبی کشور: الفبا (طی سالهای ۸۷ تا ۸۸) و سردبیری نشریه طنزو کاریکاتور (مطبخ) و (مرغ سحر) آغاز و با نشریات بسیاری همکاری داشته است. مقالاتش در صفحه ادبی روزنامه ایران- کارگزاران – جام جم و … قابل مشاهده و پیگیری ست. همکاری او با سایتهای ادبی دهه هفتاد تا کنون از کارنامه روزنامه نگاری اوست
این دوره روزنامه نگاری ضیایی یعنی بین سالهای ۸۲ تا ۸۷ از مهمترین دورههای بالندگی صفحات ادبی و تاثیر گزاری انها بر جامعه ادبی اردبیل بوده است بطوریکه دکتر زعفر احدزاده در مقدمه کتاب ژورنالیزم جوانی که منتخبی از مقالات و یادداشتهای این سالهاست مینویسد: پیشینه موفقیت آمیز امروز ادبیات استان با محوریت دکتر ضیایی قطعا ریشه در فعالیتهای مطبوعاتی موثر و ماندگار در سالهای آغازین ورود ایشان به این وادی بود …)
ضیائی با بسیاری از مطبوعات و مجلات ادبی معاصر ارتباط نزدیک داشته و به عنوان نویسنذده و منتقد ادبی در این مجلات و سایتها قلم زده است.
مترجم
ضیائی ترجمه را خارج ار تحصیلات دانشگاهی و بصورت آزاد فرا گرفته و مترجم همراه میهمانان همایشهای بین المللی بسیاری بوده است. حضور او به عنوان مترجم میهمانان شاعر نشست شعر خوانی حوزه هنری کشور در همایشهای بین المللی آسمان بچهها و… از این جمله موارد است.
فرصت دوست داشتن (نشر بوتیمار _ گزیده شعر زنان معاصر جهان ۱۳۸۵)
همنوایی شبانه یاغیها (زندگی و ترانه های جو هیل، ترجمه، نشر نگین سبلان ۱۳۹۳)
آزادی دیوانگیست (بازخوانی شعرهایی از سمیح القاسم شاعر فلسطینی، ۱۳۹۳)
چون در عشق اتفاق میافتم: خوانشی از شعرهای نزار قبانی _ نشر نگین سبلان سال ۱۳۹۷
هیروشیما طور دیگری زیباست شعرهای حسین آکین شاعر معاصر ترک (مشترک با آیدین ضیائی _ نشر هزاره ققنوس ۱۳۹۶)
جان گویهها سی دی صوتی _ باز آفرینی متن زیارتنامه غدیریه امام نهم شیعیان _ نهاد کتابخانههای عمومی کشور
قصه آنتیگونه: ّاز آفرینی نمایشنامه تراژدی آنتیگونه به قلم الی اسمیت (نشر نگار گران سال ۱۳۹۸ _ داستان نوجوان)
ساحل ( گزیده ی شعر های آشوک ساهنی شاعر و فیلمساز هندی / باز آفرینی مشترک با خانم دکتر آفرین رستمی
قطعات ساحل ( گزیده رباعیات آشوک ساهنی شاعر و فیلمساز هندی ) هر دوی این کتاب ها همزمان در سایت آمازون نیز ارائه شده و در ایران و هند رونمایی شدند .
تدریس
ضیائی طراح, مبدع و مدرس کلاسهای ادبیات خلاق, مدرس دانشگاههای جامع علمی و کاربردی کشور, طراح و مدرس سمینارهای سبک زندگی و لذت ادبی است. در حوزه ادبیات خلاق تا کنون ۲۰ اثر با مقدمه و زیر نظر او از نویسندگان جوان در حوزههای مختلف ادبی منتشر شده است.
سمینارها سبک زندگی و لذت ادبی با تلفیق حوزه شعر و داستان با روانشناسی مثبت و انگیرشی ست که بصورت سخنرانی و کتاب منتشر و برگزار میگردد. مجموعه برنامههای رادیویی “دولت بیدار” از رادیو فرهنگ جزو همین برنامههاست. شیوه این سمینارها بر مبنای شعر درمانی و قصه درمانی ست.
سهیل قاسمی، شاعر و حافظ پژوه که این روزهای پروژه ضبط صوتی شعرهای حافظ را در دست اقدام دارد، درباره شرحهای انگیزشی وحید ضیائی در خبرگزاری شبستان میگوید: تسلط اعجاب انگیز دکتر ضیایی به ادبیات کهن ایران، آگاهی از ارجاعات فرامتنی داخل غزلهای حافظ، هوش و دقت و ظرافت ایشان در تک تک واژهها و ترکیبهای حافظ و نگاه نوگرانه یک ادیب فرهیخته و روزآمد به مفاهیم و دقایق شعر حافظ و ارائه خوانش نوین و منحصر به فرد ایشان از حافظ و نکته سنجی او در تطابق محتوای شعرها با مضامین امروزی و مسائلی که انسان قرن بیست و یکمی با آن روبه روست، در برنامهای خوش ساخت و وزین و صمیمی، لحظاتی ارزشمند برای من شنونده میسازد. جدا از این که بابی برای آشنایی و موانست با حافظ و ادبیات گرانسنگ ایران است، اسلوبی برای نگاهی نو و کاربردی به متون و تطبیق با زندگی امروزی به دست میدهد. برنامه از ابتذال و حرفهای کلیشهای و تکراری به دور است و فضایی ملایم، دوستداشتنی و خلاقانه دارد. که این خلاقیت، نه تنها در بیان ایشان جاریست، که به شنونده نیز سرایت میکند.
رضا اسماعیلی از شاعران و پژوهندگان ادبی معاصر به لزوم پرداخت جدی به ادبیات کهن و بازخوانی این آثار در همین خبرگزاری اشاره کرده و میگوید: پرداختن به جان و جهان حضرت لسان الغیب حافظ و رونمایی از سیمای معنوی آن مجتهد بیدار و روشن اندیش، کاری سترگ و قابل ستایش است. حافظ پرچم هویت و حیثیت ایران و ایرانی است. دعوت به همنشینی و هم نفسی با او، دعوت به دیدن خویش در آیینه ای بیغبار است. از همین رو ما امروز برای شناخت خویشتن – بیش از هر زمان دیگری – به شناخت حافظ که حافظه تاریخی ماست، نیاز داریم. و ذهن او را نیز به سیلان و تکاپو وا میدارد.
مجموعه ادبیات خلاق منتشر کرده است
سبدی شعر و ترانه: بهرام خیری _تذکره شاعران اردبیل: زهره قاسمی _ افسانههای فولکلور روسیه: الناز رستم نژاد _ اساطیر دور اساطیر دیگر (پژوهسی در طرزهای متفاوت ادبی ایران): مریم محمدی_ خیابانهای سرخ کوچههای عجیب (گزیده شعر عاشقانه دهه هشتاد _ مونا فلاحی _ در صلیب یاکریم ها شعر سپیر سهیلا بنیادی _ خلوت ابی مجموعه داستان مریم نیکنام _ قدرت باور (روانشناسی و ادبیات: فرحناز نوروزی , مشترک) _ قصههای من و لیلا: مهین تاج جباری و لیلا فرید _ مستشرقین و ادبیات (پژوهشی در باب شرق شناسان ادیب): محمد فیاضی _ این کتاب بیست سال بعد کامل میشود (شعر عکس) مصطفی شکیبا _ رمان هفتاد سال تنهایی رباب مصلح _ هشتصد و هشتاد و شش نکته در باب داستان نویسی علی ینجه دهی _ چشمه باشی محله سینین… مهین تاج جباری _ نبض باد مجموعه شعر دوزبانه نعیمه اسلامی _ حرفهای خیس سید مهدی موسوی مجموعه شعر _ رمان پشت چله خانه شیخ صفی ساناز محمد حسینی _ تو هم میتونی یک نویسنده خوب شوی: سویل محرم نژاد _ (مشترک) رمان از رودخانه گذشتیم… و کتاب سخنرانیهای انگیزشی حافظ به کوشش افسانه رحیمی.
مجموعه ادبیات خلاق با مقدمه و زیر نظر وحید ضیائی منتشر کرده است
–سبدی شعر و ترانه: بهرام خیری
_تذکره شاعران اردبیل: زهره قاسمی
_ افسانههای فولکلور روسیه: الناز رستم نژاد
_ اساطیر دور اساطیر دیگر (پژوهسی در طرزهای متفاوت ادبی ایران): مریم محمدی
_ خیابانهای سرخ کوچههای عجیب (گزیده شعر عاشقانه دهه هشتاد _ مونا فلاحی
_ در صلیب یاکریم ها شعر سپید سهیلا بنیادی
_ خلوت ابی مجموعه داستان مریم نیکنام
_ قدرت باور (روانشناسی و ادبیات: فرحناز نوروزی , مشترک)
_ قصههای من و لیلا: مهین تاج جباری و لیلا فرید
_ مستشرقین و ادبیات (پژوهشی در باب شرق شناسان ادیب): محمد فیاضی
_ این کتاب بیست سال بعد کامل میشود (شعر عکس) مصطفی شکیبا
_ رمان هفتاد سال تنهایی رباب مصلح
_ هشتصد و هشتاد و شش نکته در باب داستان نویسی علی ینجه دهی
_ چشمه باشی محله سینین ۳۷ اینچی قاپیسی : مهین تاج جباری طوی
_ نبض باد مجموعه شعر دوزبانه نعیمه اسلامی
_ حرفهای خیس سید مهدی موسوی مجموعه شعر
_ رمان پشت چله خانه شیخ صفی ساناز محمد حسینی
_ تو هم میتونی یک نویسنده خوب شوی: سویل محرم نژاد ، (مشترک با وحید ضیائی )
– رمان از رودخانه گذشتیم افسانه رحیمی
-کتاب شرح انگیزشی غزلیات حافظ ( مجموعه سخنرانی های وحید ضیائی در کلاس ادبیاتخلاق ) به کوشش افسانه رحیمی
– دختر ساوالان ( داستان کودک با موضوع دریاچه های شورابیل و سبلان ) فاطمه اعظمی
– زخم سفید مجموعه شعر آزاد / همایل حمزه پوز زارع
– رمان خیلی شبیه هستی / مریم اسمعیل زاده
مجری
ضیائی به عنوان مجری برنامههای زنده رادیویی و تلوزیونی و کارشناس ادبی و فرهنگی بسیاری از مجموعهها چهرهای شناخته شده است. برنامه دولت بیدار رادیو فرهنگ هم اکنون از او در حال پخش است.
پژوهش, نویسندگی و اجرای زنده یکصد برنامه گئجهلر شبکه سبلان با محوریت فرهنگ و ادبیات فولکلور آذربایجان و اردبیل در کارنامه اجراهای اوست.
کتابداری
ضیائی به عنوان کارشناس فرهنگی و کتابدار کتابخانههای عمومی کشور تاکنون مشغول به خدمت میباشد.
از دیگر فعالیتهای خلاقانه وحید ضیائی اجرای پرفورمنسهای شعر – نقاشی (با مهدی حمیدی) و نمایشگاههای مشترک شعر – پوستر با سید مهدی موسوی برای نخستین بار در ایران و جهان بوده است.
لینک مصاحبههای وحید ضیائی
مصاحبه با رادیو هنر، درباره رمان پشت چله خانه شیخ صفی – مصاحبه تلوزیونی با شبکه چهار – برنامه رادیو هنر مصاحبه امین رسولی با وحید ضیائی در خصوص شعر درمانی و هنردرمانی – مصاحبه برنامه رادیو کتاب با وحید ضیائی در خصوص چاپ دوم کتاب هیروشیما طور دیگری زیباست: شعرهای حسین آکین شاعر معاصر ترک (ترجمه مشترک آیدین ضیائی و وحید ضیائی) و بحث ترجمه شعر رادیو فرهنگ اول بهمن ماه نود و هفت – مصاحبه امیر مرزبان در برنامه رادیویی ارمغان با وحید ضیائی در خصوص آسیب شناسی مجموعه شعر های منتشر شده معاصر بخش دوم چهارشنبه نوزدهم دی ماه نود و هفت – مصاحبه امیر مرزبان در برنامه رادیویی ارمغان با وحید ضیائی در خصوص آسیب شناسی مجموعه شعر های منتشر شده معاصر بخش اول چهارشنبه نوزدهم دی ماه نود و هفت – مصاحبه امیر مرزبان در برنامه رادیویی ارمغان با وحید ضیائی در خصوص شعر اجتماعی و ضد استبدادی از مشروطه تا انقلاب چهارشنبه دوازدهم دی ماه نود و هفت – مصاحبه امیر مرزبان در برنامه رادیویی ارمغان با وحید ضیائی در خصوص شعر معنا گرا در قبل و بعد از انقلاب چهارشنبه بیست و هشتم آذرماه نود و هفت – مصاحبه احمد خالصی از برنامه هفتانه رادیو فرهنگ با وحیدضیائی در خصوص برگزاری کلاسهای ادبیات خلاق – مصاحبه ی اختصاصی فارسی زبانان با وحید ضیایی – مصاحبه وحید ضیائی با روزنامه همشهری شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ شماره ۶۸۴۵ درباره “پرفورمنس شعر و نقاشی ، ایده ای بدیع در استان” – بعد جدید پرورش استعدادهای ادبی/ مصاحبه خبرگزاری شبستان با وحید ضیائی – لیست مقالهها و مصاحبهها با روزنامهها – سعدیخوانی وحید ضیائی در خبرگزاری ایبنا – وحید ضیائی در پویش تندرست باش ای ایران خبرگزاری ایبنا – مصاحبه وحید ضیائی با شبکه جهانی سحر