کودکان و کتابها
کودکان و کتابها

” این کتاب پرفروش کلاسیک، جامع ترین مقدمه را در ادبیات کودکان ، با معرفی  بهترین نویسندگان و هنرمندان گذشته و حال ارائه می دهد.  مجموعه ” کودکان و کتاب ها” ویژگی هایی را که برای اولین بار باعث برجسته شدن این متن در بازار شده است، حفظ می کند؛ یعنی تأکید بر نویسندگان و هنرمندان اصلی، رهنمودها و معیارهای انتخاب ادبیات خوب در هر سبک ، تمرکز بر کتاب های جدید و ایده های جدید ، و مهمتر از همه ، توجه بی نظیر به علایق و نیازهای رشد کودکان.”

برای زندگی­ای که تنها یکبار تجربه‌­اش می‌کنیم، انتخاب جانشین و جایگزین برای هر لحظه­‌ی زیستن، دستاوردی نه مثبت، که منفی خواهد بود. ما با کتاب‌هایمان، زندگی می­‌کنیم، چندین بار! چیزهایی از آن­ها یاد می­‌گیریم که ثروت ذهنی ما را شامل می­‌شوند؛ وقتی از ملالت روزگار می‌نالیم، منطق و ذوقی دیگر، برای رویایی با اتقافات به ما بخشیده و قدرت فکری ما را تقویت می­‌کنند؛ حتی برای لحظه‌ای، آرامشی نسبی از حوادث پیش­رو، در بر دارند. کتاب ها همیشه مایه­ی شادی و تسلی خاطر افرادی بوده­اند که با نحوه­ی صحیح استفاده از آن­ها، آشنایی داشته‌اند؛ تمام این نکات، همان قدر که برای انتخاب های بزرگسالان مورد توجه است، برای کودکان نیز، حائز اهمیت می­باشد.

با تغییرات و تحولات جوامع، روحیه ی نویسندگان، ویراستاران و کتابداران حوزه کودک، متفاوت تر از هر سده و دهه‌ی دیگری شده است؛ با بدست آوردن منطق و آسایش خاطر نسبت به هدایت آینده، تغییرات، حقایق برجسته­ی زندگی بوده و با شتاب این روند، آشفتگی خاطری نسبت به سنت ها و ارزش ها بوجود می­آید؛ _ همیشه برای ارزش های گذشته، تظاهرات و فرضیاتی وجود داشته است که کتاب های کودکان، تجلی ارتباط آن­ها با طبیعت و اهمیت این نیاز بوده و نمود کتاب های خوب و اهمیت و اعتبارشان، موجب ادامه ارتباط کودکان و تالیفات شده که باعث پدیدار شدن اعتبار خاصی برای آن­ها می­شود.

با پیشرفت در عرصه سینمایی و تلویزیون، امروزه روش های جالبی برای انتشار کردن وجود دارد؛ همانند کتاب های تصویردار بدون متن و متونی با درک آسان برای خوانندگان مبتدی _ و کم سواد_، اشعاری برای کودکان  با ارائه خودشان، ادبیات عامیانه که شامل داستان ها، حماسه ها، اسطوره ها، افسانه ها و حکایات است؛ داستان های تخیلی مدرن که شامل تقلید داستان های علمی تخیلی از افسانه ها بوده؛ داستان های تاریخی و زندگی­نامه ها و خانوادگی، داستان حیوانات، داستان هایی از مردمان و نژاد های مختلف و شغل و ورزش های متفاوت، کتب دایره المعارفی و نحوه چگونگی استفاده از آن­هاست؛ که در هر کتابفروشی، کتابخانه های عمومی و مدرسه ای، دکه های روزنامه فروشی و حتی سوپر مارکت ها و داروخانه ها وجود دارند. همچنین، کتاب های صوتی، فانتزی و کمدی، مجلات کودکان و متون چاپ شده برای بزرگسالان که توسط کودکان نیز خوانده می­شوند، موجود دارند.

گذشته از این موارد ذکر شده، حساسیت­های متنوعی نسبت به کودکانی هست که همیشه همراه ما بوده و از ویژگی های ظاهری و ملی متفاوتی برخودارند؛ اما این رده سنی هیچ گاه توانایی درک نقطه ی مشترک بین خود و کتاب های تالیف شده برای آن ها، نداشته اند.

در سال­های اخیر، ادبیات کودک، سمت و سوی تازه ای به خود گرفته که شامل مضمون های جدید، پرورش روش های رفتاری نو و… می­شود. نویسندگان، هنرمندان، ویراستارها با تلاش فراوان، روزی را به نام ادبیات کودک در تقویم به ثبت رسانده اند که با تغییرات محتوایی در این زمینه، با افزایش زیبایی متون، علاوه بر کودکان، بزرگسالان را نیز به طرف آن سوق داده­اند. این کتاب ها، دقیقا همانند کتاب های بزرگسالان، از داشتن مطالب بیهوده و نامطئمن تا ارائه مفاهیم ارزشمند و مهم، طبقه بندی می­شوند که متغییر می­باشد؛ در هر حال، برای پیدا کردن گنجینه های مناسب، باید جست­وجوی دقیقی انجام شده تا کتاب های مناسب قدیمی و جدید، مورد استفاده قرار گیرند.

برای فهم این گنجینه ها، جهت انتخاب بهترین کتب ادبیات کودک، نیازمند استاندارد های متعارفی هستیم که بتوانیم مورد نقد و بررسی قرارشان دهیم. اما دو اصل مهمی که در نقد کردن به آن نیاز داریم: بهترین کتاب برای کودکان، کتابی­ست که از آن لذت می­برند؛ کتاب هایی وجود دارد که حتی وقتی بزرگسالان آن را می­خوانند، مضامین برای آن­ها هم تاریخ گذشته است و وقتی خوانندگانشان، کودکان باشند، آن­ها را خسته و دل­زده می­کنند که از درک محتوای آن عاجز می­باشند. برای برقراری ارتباط قوی بین کودکان و کتاب ها، باید ما، مطالعات فراوانی در رابطه با موضوعات مختلف، مزایا و محدودیت­هایشان، داشته و علایق و نیازهای کودکان را نیز، در نظر بگیریم.

ادامه دارد… .

خلاصه ای از فصل اول مجموعه ی ” کودکان و کتاب­ها”،  می هیل آربوتن و زنا ساترلند

فاطمه حقی

 

 

به ترجمه و روایتِ فاطمه حقی